fredag 27 oktober 2017

Brutet finger gips

Ett brutet finger kan t ex uppkomma när man faller med handen som stöd eller slår i handen mot något. De flesta brutna fingrar brukar läka ihop . Du kan bryta ben i fingrarna om du faller och tar emot med handen eller slår den mot något hårt. Hur vet jag om jag fått ett brutet finger ? Ibland kan det räcka med ett sk tvillingförband där man kopplar ihop det skadade fingret med intilliggande finger och ibland krävs en stabilare fixation exv gips.


Rtg kontroll efter 5–dagar för kontroll av frakturläge.

Ledengagerande kondyl- eller basfraktur där ledytan inte är kongruent brukar opereras. Ibland är det tillräckligt med gips eller ortos för endast en led eller ett finger men generellt gäller principen att immobilisera i rehabställning med MCP-leder . I Sverige behandlas finger - och metakarpalbensfrakturer av främst. Vid konservativ behandling i gips är det lämpligt med röntgenkontroll av . Annars kan du behöva få gips. Mindre felställningar hos barn brukar inte leda till bestående besvär.


När barnet växer rätas felställningar ut. Efter ett halvt till ett .

Med gips runt fingret dök Anton Axelsson upp på Frölundas träning. Han får vänja sig vid att titta på den närmaste tiden. Däremot spricka i fingrar läkare av sig själv. Men ett brutet finger gipsas allt som oftast.


Men en felläkt finger kan ställa till mycket problem resten av ditt liv. Läkaren gör säkert det bästa och jag önskar dej . Var ute och bröt lillfingret i helgen, sitter nu med gips , 4-veckor. Känns inte allt för kul, ingen lust med kortare senor i handen än jag redan har. Dumma klantiga jag hade fingrarna i vägen när stalldörren flög igen med en smäll.


Mitt pekfinger tog mest stryk och svällde upp direkt. En gipsad arm eller ett gipsat finger skall hållas i högläge så att eftersvullnad får. Brutet finger med komplikationer. Har nu gips ända upp till armbågen o bara tumme o pekfinger lediga.


Inte lätt att skriva med . Ett finger var brutet och ett stukat. Som jag fruktade var det ena fingret brutet , men jag slapp som tur var operation och gips. Det kan vara svårt att skilja en fraktur från ett blåmärkt finger. Fingrarna är nu .

Karakteristiska. Vid sådana skador bär patienter gips i fyra till sex veckor. Enkla övningar för att böja-förlänga och leda med ett brutet finger kommer också att vara användbara. Det var vänster ringfinger och det bröts inne i handen. Benet behövde skruvas ihop med två skruvar och sedan var det gips i två-tre veckor.


I helgen drog jag på mig ett brutet pekfinger (höger hand givetvis…). Vet av egen erfarenhet att för ihärdigt tränande med gips kan sluta illa. Gick därifrån med brutet finger och bruten näsa.


Richard Hanisch har brutit ett finger och blir borta i sex till åtta veckor. Att sova med gips var inte det lättaste heller då jag vaknade så fort . Hur lång tid tar det för ett brutet finger att läka? Hur mycket kostar ett brutet finger ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.