tisdag 1 oktober 2019

Instruerande text mall

Eleverna började med att parvis fundera på var de möter instruktioner. Vi listade alla förslag på tavlan och försökte kategorisera dem, till exempel. Nu var vi redo att gå in på måltexten, en text om hur man spelar amerikansk fotboll.


Den gjorde jag först en stycke för stycke-läsning på. Exempel på min version:.

Kan vara bra att ge några exempel på vad de kan skriva en . Olika typer av instruerande text. Arbetsbeskrivning. Vi tittade på Skolverkets matris för instruerande text och gick igenom en.


Vi hjälptes åt att reda ut svårigheter och att ge exempel på vad de . Hur de kan organiseras i steg, med logisk ordning och . Till exempel när du ska koppla in en dator, följa ett recept eller spela ett spel. Det är viktigt att .

Sparkol Video Scribe. Posts about instruerande text written by Nina. Planering och matris för instruerande text. Grundskola – Svenska. Hur kan jag med ord förklara hur något ska göras eller bli till?


Eleverna fick sedan sitt skarpa uppdrag: att skriva en instruerande text för en mer klimatsmart vardag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen. Skriva olika slags texter. Instruktioner är.


Vilka förmågor arbetar du med i kapitlet? Beskrivande text. Förklarande text. Argumenterande text. Nästa texttyp vi ska arbeta med är instruerande text.


Nedan hittar du två planscher som du. Mall , Språk, Undervisning, Utbildning, Tips, Interiöridéer.

Gör nu en egen instruerande text. Din läsare ska kunna följa instruktionen och lyckas nå slutresultatet. Tänk på att använda korta . De visade exempel från arbetet med instruerande texter vilket vi var på väg att starta upp. Deras exempel gav precis den input som behövdes i . Till instruerande text hör olika instruktion där man förklarar och beskriver hur något . Under arbetsområdet ska ni elever.


Image: Ett recept. I den här kokar du . Ofta förekommande i ett skolämne = ämnet kursiverat. En bruksanvisning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.