tisdag 27 juni 2017

Buxbom sticklingar

Passa på när du beskär dem, då blir det mycket sticklingsmaterial helt gratis! Och det är buslätt att få gratisplantor när det gäller buxbom , som bjuder på massor av nya sticklingar varje gång du formklipper och friserar. Att föröka buxbom är tämligen lätt med sticklingar , gärna med klack.


Inte bara buxbom , utan även andra vedartade växter går att sticklingsföröka. Perfekt om du behöver många plantor till exempelvis en .

Plantera i samma höjd som växten står i krukan. Vattna i gropen och direkt efter plantering. Ta sticklingar av buxbom - odla fram föröka och få fler buxbomsplantor - här är några bra knep när du tar. Ett av de mest lästa inläggen på min blogg är den om att ta sticklingar av buxbom som jag skrev i somras, det verkar vara många som söker på det.


Vill man ha flera plantor av samma växt kan man ta två eller flera sticklingar av samma skott beroende på hur långt det är. Sätta vedartade sticklingar i kruka, låda . Läste om svampsjukdomen som drabbar buxbom.

Skär av den yttersta delen av ett skott, ca cm. När jag klippte min buxbom blev det massor av små fina sticklingar. Jag brukar beskära min buxbom runt midsommar. Jag har läst att det ska h. Normalt klarar buxbom endast växtzon I-II, men förädlade sorter kan klara upp till växtzon IV. Moseplassen har en ny tävling, där man ska dela med sig av sina bästa trädgårdstips.


Lunds stift att inventera buxbom och kartlägga buxbomens kultur- historiska värde. Buxbom trivs i kalkhaltig jor. Lavendel innanför låga häckar av klippt buxbom är klassiskt. Så vitt vi vet nu är det bara buxbom som angrips av denna svampsjukdom.


Kompost, Krukväxter, Grönsaker, Grönsaksträdgår . Tips III: För mera om växtförökning kan jag . Vad väntar där borta? Att rensa bönor är bra för nerverna. Fina krukodlade plantor av Buxus sempervirens i olika storlekar.


Välkommen till vårt stora urval av krukodlade och barrotade häckväxter.

Det är sen gammalt. Tänkte jag skulle prova föröka buxbom också. Lär ju ta ett decennium innan det blir till buskar om de ens tar sig. Vi har också tagit sommarsticklingar av buxbom , kornell, buddleja, . Plantorna är inte så dyra och den är dessutom lätt att föröka själv med sticklingar , på liknande sätt som med buxbom , eller med frö. En anan omtyckt kantväxt var . De exemplar av buxbom jag har heter på latin Buxus sempervirens där.


Jag tänkte förnya kryddlandet och kanta med buxbom , . I likhet med mjuka sticklingar befinner de sig fortfarande i en snabbväxande, vegetativ fas, så de rotar sig mycket snabbt. Ta sticklingar från årets skott på av klättrande växter och buskar. Men de är lättare att . Se upp med till exempel buxbom , lagerhägg, nyplanterad tuja och unga växter. Vårens gröna färg är något alldeles speciellt tycker jag.


Efter ett växtloppis i Alnarp i fjol, stannade jag. Sticklingar är superlätta att ta, och de flesta brukar rota sig. Tweet about this on Twitter . Igår medan Knutan och Jon lekte därinne begav jag mig till vår lilla buxbomshäck på framsidan av huset och klippte ett gäng sticklingar som . De hade oklippta lite större buxbom för 1kr. Jag köpte och petade ner i perennarabatten på baksidan.


Eva Rönnbom berättade att nu i mars är det perfekt att ta sticklingar från buxbom , forsythia och andra buskar som vi vill ha flera av. Vi har flera olika sorters buxbom här i trädgården och en av sorterna kommer från sticklingar Ann och jag fick ta .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.